
Een eerbetoon aan de Weense operette zonder overdrijving, met klasse en karakter
Op zaterdag 19 juli 2025 waait een muzikale bries uit het oude Europa over de Belgische kust. In Middelkerke opent dan, klokslag 19.30 uur, het operetteconcert ‘Wieder in Wien’ zijn zomertournee in het recent vernieuwde cultuurhuis SILT. De voorstelling staat in het teken van de elegantie, finesse en lichtvoetige melancholie die eigen zijn aan de klassieke Weense operettekunst.

Zonder overbodige tierlantijnen brengt dit gezelschap het publiek terug naar de salons waar Strauss’ walsen de houten vloeren deden trillen en de parfums vermengd raakten met de geur van vioolhars en fluwelen gordijnen. De timing van de voorstelling – hartje zomer, aan de Noordzee – is niet toevallig. Voor pianist en organisator Jürgen De Smet betekent Middelkerke een terugkeer naar zijn artistieke oorsprong.

Vijfentwintig jaar in dienst van de operette
De Smet, geboren en getogen in Gent, viert met deze voorstelling een kwart eeuw toewijding aan het genre. Als jongeman stond hij op zijn twintigste al geprogrammeerd als pianosolist tijdens Weense operettetours. “Mijn eerste concert in deze stijl vond plaats in het Casino van Middelkerke,” zegt hij. “Dat deze jubileumeditie nu net hier zijn première beleeft, voelt aan als thuiskomen.”
In een tijd waarin programmatie vaak mikt op spektakel of snelle consumptie, kiest De Smet voor bezieling en kwaliteit. Zijn selectie van musici is daar het beste bewijs van.
Een ensemble zonder grenzen
De Boliviaanse sopraan Anna Pardo Canedo, halve finaliste van de prestigieuze Koningin Elisabethwedstrijd, vertolkt de lyrische hoogtepunten van het programma. Haar stem, krachtig en tegelijk fluweelzacht, past als gegoten bij het werk van Lehár en Kálmán.
Violist Bernard Bertoni, met roots in Italië en thuis in Nice, deelt meer dan zijn naam met de achttiende-eeuwse componist Ferdinando Bertoni, die in het Wenen van Mozart een prominente rol speelde. De huidige Bertoni, jarenlang verbonden aan het orkest van Monaco, brengt een sonore diepgang in de arrangementen.
Tenor Dick Vandaele vervolledigt het muzikale drieluik. Zijn stem heeft inmiddels vele podia over de wereldklok doorgrond, maar vindt in de lichtheid van de operette een bijzonder register dat hij meesterlijk beheerst.
Een poëtische stem tussen de noten
Gladys De Mol begeleidt de avond met een stijlvolle presentatie. Zij leest niet zomaar aan elkaar. Haar teksten zijn zorgvuldig geschreven miniaturen, vaak poëtisch van aard, die een natuurlijke brug slaan tussen de muziekstukken. Ze stelt niet zichzelf centraal, maar de sfeer. De Mol bracht eerder dit jaar een eigen poëziebundel uit en tourt momenteel met een theatersolo waarin taal de hoofdrol speelt. Haar stem is zacht, haar présence krachtig. Ze laat ruimte voor nuance en fluistering, in een programma dat daar om vraagt.
Een publiek met smaak
‘Wieder in Wien’ is niet bedoeld als nostalgie voor de snelle glimlach, noch als cultureel schouderklopje voor kenners. Het richt zich tot wie openstaat voor schoonheid die niet luid hoeft te zijn. Senioren, ja – maar ook jongere liefhebbers van verfijnde klanken zullen hier hun gading vinden. De keuze voor composities van onder meer Strauss, Stolz en Lehár garandeert herkenning, maar het is de uitvoering die het verschil maakt.
Praktisch en tijdloos
De première vindt plaats op zaterdag 19 juli 2025 om 19.30 uur in SILT, het cultuurcentrum van Middelkerke. Het concert bestaat uit twee delen van elk 50 minuten. Tickets kosten 34 euro.
Reservatie: Annie Meersschaut via 0476 53 65 14 of meersschaut.annie@proximus.be
Meer info: www.jurgendesmet.net
( Tekst Serge Jansen van www.westnieuws.be )