
Een gespannen ochtend op de Noordzee
Zondag 13 april 2025, om 08.48 uur, verandert een routinevaart voor de vissersboot Z 63 uit Oostende plots in een situatie die om dringende hulp vraagt. Op het moment dat het schip zich nabij boei S3 bevindt, slaat het noodlot toe: een visnet raakt verstrikt in de schroef. De kapitein beseft meteen dat terugvaren op eigen kracht geen optie meer is. Met vier bemanningsleden aan boord neemt hij contact op met de Kustwacht. Het verzoek: onmiddellijke assistentie van een reddingsboot.
Reddingsteam vertrekt vanuit Blankenberge
De Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst (VBZR) komt meteen in actie. Vanuit hun uitvalsbasis in Blankenberge wordt koers gezet richting de vastgelopen vissersboot. De redders varen uit met de ‘Heroz’, hun recent in dienst genomen reddingsboot die sinds zijn ingebruikname meer dan eens zijn kracht en betrouwbaarheid heeft bewezen.
Eenmaal ter plaatse stapt een van de redders over op de Z 63 om samen met de bemanning de sleeptros correct aan te leggen. Hoewel de zee ruw is en de tegenwind fors opsteekt, blijft de Heroz standvastig. Met een constante snelheid van vijf knopen begint de reddingstocht richting Oostende.
Overname in de haven van Oostende
In de nabijheid van de Oostendse haven neemt de Multratug 11 het van de VBZR over. Deze sleepboot, gespecialiseerd in havensleepdiensten, zorgt voor de laatste fase: het veilig aanmeren van de Z 63 aan haar ligplaats. De bemanning kan opgelucht ademhalen. Wat een gewone visdag had moeten zijn, eindigt in een gecoördineerde en efficiënte reddingsoperatie waarbij geen gewonden vallen.
Nauwkeurige samenwerking als sleutel
De reddingsactie, afgerond om 11.20 uur, toont hoe belangrijk een goede afstemming tussen vissers, kustwacht en reddingsdiensten is. Dankzij de snelle communicatie en het kordate optreden van de VBZR kon een groter incident vermeden worden. De Heroz bewijst zich opnieuw als een waardevolle aanwinst voor de Belgische kust.
Geen paniek aan boord, wel opluchting
Volgens informatie die ter plaatse werd verzameld, bleef de bemanning van de Z 63 rustig en professioneel handelen. De kapitein nam zonder aarzeling de juiste stappen. De samenwerking met de redders verliep vlot. Door de ervaring van zowel de vissers als de redders is de operatie zonder bijkomende problemen verlopen.
Een nuchtere blik op een reëel risico
Technische mankementen zoals een net in de schroef komen wel vaker voor in de visserij, maar blijven potentieel gevaarlijk, zeker bij slecht weer of wanneer snelle hulp uitblijft. De gebeurtenissen van deze zondag onderstrepen het belang van een goed uitgeruste en permanent beschikbare reddingsdienst langs de Belgische kustlijn.
( Tekst Serge Jansen van www.westnieuws.be )