IN ICHTEGEM LATEN WE NIEMAND IN DE STEEK HET CORONARAPPORT VAN ICHTEGEM:10/10

In Ichtegem laten we niemand in de steek. Sinds het begin van de coronacrisis heeft het lokaal bestuur niet stil gezeten om elke inwoner te helpen, te informeren en te begeleiden doorheen de coronacrisis. Wat hebben we allemaal ondernomen? We tonen jullie graag ons rapport ‘10/10’. 1/10  we zorgen voor de lokale handelaars Het schepencollege kreeg de goedkeuring van de gemeenteraad voor een pakket aan lokale steunmaatregelen. Zo komen handelaars, die volledig of gedeeltelijk de deuren moesten sluiten door het coronavirus, in aanmerking voor een éénmalige premie van 250 euro. Het bestuur komt binnenkort op de markt met de ‘Ichtegembon’, waarbij particulieren cadeaubonnen kunnen kopen en het bestuur 20% oplegt bovenop de aankoopprijs. De vaste marktkramers hoeven voor het 2de, 3de en 4de kwartaal van 2020 geen standgeld, noch elektriciteit te betalen. Alle handelaars krijgen witte bollen en affiches om de afstandsregels in hun zaak duidelijk te maken bij de klanten. Eerder publiceerde het lokaal bestuur ook al een overzichtslijst op de website met handelaars die afhaal, thuislevering of online shopping aanbieden. Ook de concessies van de sportcafetaria’s Time Out en Extra Time werden kwijtgescholden.

2/10  flexibiliteit ten opzichte van de verenigingen

Onze gemeente kent heel wat verenigingen die de 3 dorpskernen doen bruisen. Dit gebeurt vaak door het organiseren van activiteiten in onze gemeentelijke accommodaties. Helaas zien onze verenigingen dit allemaal in het water vallen. Alle verenigingen kunnen kosteloos de reservering van hun gemeentelijke zalen annuleren. Bovendien krijgt iedereen die reeds een voorschot betaalde, ook particulieren die bijvoorbeeld een feestje gepland hadden in OC De Kouter, hun voorschot teruggestort.

3/10  Ichtegem inspireert met heldere communicatie

Sinds dag 1 van de coronacrisis heeft het lokaal bestuur ingezet op duidelijke communicatie, via verschillende kanalen, voor alle doelgroepen. We openden onmiddellijk een corona-noodlijn die elke werkdag bemand is voor het stellen van vragen, om bezorgdheden te delen of om een melding te maken. We bedeelden in elke brievenbus van de gemeente een papieren nieuwsbrief in de eerste fase van de crisis. Ons gemeentelijk infoblad de BEIblijver werd in mei een corona-uitgave en het lokaal bestuur investeert in een extra editie in juni, zodat we iedereen kunnen blijven informeren op papier. Verder is er steeds up-to-date informatie op onze website en sociale media.

4/10  veilige en gegarandeerde dienstverlening

Als één van de grootste werkgevers binnen de gemeente, nam het lokaal bestuur ook maatregelen om de veiligheid van de personeelsleden te garanderen. We stellen beschermingsmateriaal (mondmaskers, handgel, plexiglas, faceshields in het onderwijs,…) ter beschikking van ons personeel. Niemand werd op tijdelijke werkloosheid geplaatst! Waar nodig kon telewerk worden toegepast en deze formule blijft ook nu nog behouden. De loketten sloten dan wel fysiek de deuren, op afspraak en telefonisch bleef het bestuur bereikbaar om burgers uit de nood te helpen en dit steeds in veilige omstandigheden. Op die manier werken we vandaag ook nog verder. Het containerpark ging, van zodra het mocht van de Vlaamse overheid, terug open met een beperking tot 4 wagens en de bibliotheek werkt tot op vandaag met een afhaalservice.

5/10  mondmaskers voor alle inwoners

We gingen over tot de aankoop van 15.000 stoffen, herbruikbare mondmaskers voor de voltallige bevolking en nog eens 1000 extra mondmaskers voor het gemeente-, OCMW- en onderwijzend personeel van de gemeentelijke basisschool. De mondmaskers voldoen aan de normen opgelegd door de FOD Volksgezondheid. Een goede kwaliteit is voor het bestuur prioritair, daarom werden ook verschillende aanbieders onder de loep genomen, vooraleer overgegaan werd tot een bestelling. De mondmaskers worden in de tweede helft van mei geleverd en zullen daarna door vrijwilligers verdeeld worden.

6/10  Inrichten triagecenter in De Klokkenput

Samen met de huisartsen richtte het lokaal bestuur een maand lang een corona-consultatiepunt (of triagecenter) op in sport- en cultuurcentrum De Klokkenput. De locatie, het administratief en poetspersoneel werd gratis ter beschikking gesteld. We bezorgden onze artsen in de frontlinie voldoende beschermingsmateriaal (FFP2-mondmaskers en schorten) zodat ze veilig konden werken.

7/10  aandacht voor de ouderen

Een team van gedreven medewerkers van het Sociaal Huis belde alle alle 80-plussers in onze gemeente op. We boden hen een luisterend oor aan en doorbraken bij velen het isolement. Het Sociaal Huis blijft ter beschikking voor deze doelgroep.

8/10  boodschappendienst voor hulpbehoevende senioren

Senioren die hier nood aan hadden, konden rekenen op de gratis boodschappendienst van het lokaal bestuur.

9/10  snelle heropstart van de klusjesdienst

Reeds in april zijn we vanuit het Sociaal Huis herstart met de activiteiten van de klusjesdienst. Senioren die hulp nodig hadden voor buitenklussen, konden een beroep doen op onze vakmannen.

10/10  ondersteuning van de Ichtegemse basisscholen

Vanaf dag 1 van de schorsing van de lessen in de scholen, organiseerde het lokaal bestuur voor- en naschoolse opvang in de scholen met het BKO-personeel (op de schoollocaties, zodat de contactbubbels gevrijwaard bleven). Tijdens de paasvakantie organiseerde het lokaal bestuur ook de noodopvang, in samenwerking met de vrijwillige leerkrachten. Met het zicht op de heropstart van verschillende leerjaren, trad het lokaal bestuur in nauw contact met de verschillende directies. De BKO blijft ook na 18 mei de voor- en naschoolse opvang verzorgen. Verder investeert het bestuur ook in extra begeleiding om de leerkrachten 1 dag per week te ontlasten, zodat ze zich kunnen concentreren op de pre-teaching. 10/10 een geslaagd coronarapport! Het lokaal bestuur blijft verder inzetten op hulp, communicatie en ondersteuning voor de hele bevolking. Voor meer informatie; hou onze website en sociale media en de gaten. In de eerste week van juni verdelen wij ook een extra editie van De BEIblijver, voor de niet digitale bevolking.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

www.westnieuws.be
Privacy Overview

Toepassing
Door deze website te raadplegen  verklaart u zich automatisch akkoord met onderstaande voorwaarden en verbindt u zich ertoe deze na te leven.

Intellectuele eigendommen
De op deze website geleverde diensten en verstrekte informatie zijn beschermd door diverse intellectuele eigendomsrechten. Wij zijn de eigenaar van het concept, de structuur, de lay-out en het design van deze website. De gehele of gedeeltelijke reproductie, verspreiding, verkoop, publicatie, aanpassing, vertaling, bewerking of gebruik voor commerciële doeleinden op eender welke wijze is uitdrukkelijk verboden. Door op deze website te surfen krijgt u hier geen enkel recht op. Uitzonderingen hierop worden enkel verleend op basis van onze voorafgaande schriftelijke toestemming.

Beperking van aansprakelijkheid
Wij streven ernaar dat de informatie op onze website volledig en betrouwbaar is. Wij kunnen echter niet aansprakelijk gesteld worden voor onjuiste informatie op deze website, contact opnemen ter correctie ervan is wel altijd mogelijk.

Wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor het slecht functioneren van deze website en eventuele rechtstreekse of onrechtstreekse schade die u erdoor kan oplopen. Wij behouden het recht om in bepaalde gevallen van overmacht de toegang tot de website te beperken of te blokkeren.

Het plaatsen van een link naar een andere website impliceert niet dat wij de inhoud ervan goedkeuren.

Bij het verzenden van uw persoonlijke gegevens zetten wij alle beschikbare mogelijkheden in om dat veilig te laten gebeuren, maar het gebeurt steeds op eigen risico.

Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
Enkel het Belgische recht is van toepassing.

Ieder geschil dat zou voortvloeien uit het raadplegen van deze website valt onder de exclusieve bevoegdheid van het Gerechtelijk Arrondissement van Veurne.

Toegang
Deze website is toegankelijk voor recente computers waarop courante software geïnstalleerd staat. De organisatie waarborgt echter geen compatibiliteit en kan geenszins aansprakelijk gesteld worden voor het niet kunnen bereiken van de website.

Het is verboden om toegang te forceren tot delen van deze website die niet publiekelijk zichtbaar zijn. Het is eveneens verboden de website aan te passen, zaken toe te voegen of te verwijderen, op welke manier dan ook.

Privacybeleid/GDPR
I.S. Media verwerkt persoonsgegevens overeenkomstig deze privacyverklaring. Voor verdere informatie, vragen of opmerkingen omtrent ons privacy beleid, kunt u bij ons terecht via het contactformulier of via het mailadres: info@westnieuws.be

Verwerkingsdoeleinden
I.S. Media verzamelt en verwerkt enkel de persoonsgegevens van klanten voor het behandelen van vragen en/of opmerkingen die via het contactformulier werden ingegeven door de bezoeker.

Rechtsgrond van de verwerking
Persoonsgegevens worden verwerkt op basis van artikel 6.1.a, toestemming van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De klant heeft steeds het recht om de gegeven toestemming terug in te trekken.

Bewaarperiode
De persoonsgegevens verwerkt voor klantenbeheer zullen worden bewaard gedurende de termijn die noodzakelijk is om aan de wettelijke vereisten te voldoen (het beantwoorden en opvolgen van uw contactopname).

Recht van inzage, verbetering, wissen, beperking, bezwaar en overdraagbaarheid van persoonsgegevens
De klant heeft te allen tijde recht op inzage van zijn persoonsgegevens en kan ze (laten) verbeteren indien ze onjuist of onvolledig zijn, ze laten verwijderen.

Bovendien, heeft de klant het recht om een kopie (in een gestructureerde, gangbare en machinaal leesbare vorm) van zijn persoonsgegevens te bekomen en de persoonsgegevens te laten doorsturen naar een andere vennootschap.

Teneinde bovenvermelde rechten uit te oefenen, wordt de klant gevraagd om een e-mail te verzenden naar het volgende e-mailadres: info@westnieuws.be

Klacht
De Klant beschikt over het recht om een klacht in te dienen bij de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer (Drukpersstraat 35, 1000 Brussel – commission@privacycommission.be).

Het gebruik van “cookies”
Tijdens een bezoek aan de site worden ‘cookies’ op de harde schijf van uw computer geplaatst. Een cookie is een tekstbestand dat door de server van een website in de browser van uw computer of op uw mobiel apparaat geplaatst wordt wanneer u een website raadpleegt. Cookies kunnen niet worden gebruikt om personen te identificeren, een cookie kan slechts een machine identificeren. Deze cookies worden door ons gebruikt om anonieme bezoekersstatistieken bij te houden. Daarbij wordt het IP-adres van uw verbinding gelogd.

‘First party cookies’ zijn technische cookies die gebruikt worden door de bezochte site zelf en die tot doel hebben de site optimaal te laten functioneren.
Voorbeeld: instellingen die de gebruiker bij de vorige bezoeken aan de site heeft gedaan, of nog : een vooraf ingevuld formulier met data dat de gebruiker tijdens vorige bezoeken heeft gedaan.

U kan uw internetbrowser zodanig instellen dat cookies niet worden geaccepteerd, dat u een waarschuwing ontvangt wanneer een cookie geïnstalleerd wordt of dat de cookies nadien van uw harde schijf worden verwijderd. Dit kan u doen via de instellingen van uw browser (via de help-functie). Hou er hierbij wel rekening mee dat bepaalde grafische elementen niet correct kunnen verschijnen, of dat u bepaalde applicaties niet zal kunnen gebruiken.

Door gebruik te maken van onze website, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.