Een Jaar van Echo’s: De Verhelderende Reflecties van O-punt, de Stem van Oostende

Oostende heeft een jaar lang geluisterd en geleerd van zijn burgers via het digitale meldpunt, O-punt. Dit jaarverslag vormt een opmerkelijke getuigenis van de interactie tussen stad en burger, die streeft naar een verrijking van de gemeenschappelijke beleving en de voortdurende verbetering van de dienstverlening.

O-punt, het Digitaal Meesterstuk van de Stad Oostende

Op 23 mei 2023 markeerde Oostende een memorabele mijlpaal – het eerste jubileum van O-punt, het digitale plein waar burgers van de stad hun stem konden laten horen, hun zorgen delen en hun suggesties of complimenten konden richten aan hun stad. Dit innovatieve platform, geboren uit de wens om een verfijnde dienstverlening aan te bieden, presenteert nu zijn jaarverslag; een weergave van de stemmen en gevoelens van de inwoners van de stad, samengevat in een informatief document van ongeëvenaarde diepte en betekenis.

De Brug Tussen Burger en Stad: Communicatie in het Digitale Tijdperk

Burgerinteractie was nog nooit zo gemakkelijk en intuïtief. Het O-punt biedt de inwoners van Oostende diverse kanalen om hun mening te uiten – via de website, e-mail, telefonie, brief of persoonlijk bezoek aan het stadhuis of campus Edith Cavell. Met een indrukwekkende 66 procent van de meldingen ingediend via de website, was het duidelijk dat het digitale platform zich heeft genesteld in het hart van de stedelijke communicatie.

Verbindende Vibraties: Meldingen, Klachten, Suggesties en Complimenten

Het eerste jaar van O-punt was een symfonie van stemmen, met in totaal 6.494 meldingen, klachten, suggesties en complimenten die werden geregistreerd. Interessant is dat naast de burgers, ook medewerkers zoals gemeenschapswachten hun stem lieten horen, wat bijdraagt aan een interne dynamiek van verbetering en betrokkenheid.

Sensitieve Respons en de Weg Vooruit

Het jaarverslag is een kaleidoscoop van meningen en opmerkingen van de burgers van Oostende. Van de 4.091 meldingen die O-punt zelf kon behandelen, waren er 343 suggesties en 147 complimenten. Burgemeester Bart Tommelein benadrukt de doelstelling van deze beoordelingen: “We streven ernaar om niet alleen antwoorden en oplossingen te bieden aan onze burgers, maar ook om te leren van deze feedback en zo onze diensten te verbeteren.”

Categorieën en Locaties: De Diverse Dimensies van Feedback

Bij het bestuderen van de feedback vielen twee hoofdcategorieën op: ‘publieke ruimte’ en ‘overlast’, die logischerwijs de aandacht trekken vanwege hun zichtbaarheid en het directe effect op het leven van de burgers. De meeste meldingen en klachten kwamen uit het centrum, waar 21,7% van de Oostendse bevolking woont, wat het belang van een dergelijk platform in dichtbevolkte gebieden onderstreept.

De Rol van de Ombudsdienst: Een Tweede Lijn van Verdediging

Burgers die ontevreden waren over de behandeling van hun melding, hadden toegang tot de Ombudsdienst. Dit extra vangnet stelt Oostende in staat om een tweedelijnsklacht te behandelen en verder te leren van feedback en reacties van de burgers.

O-punt blijft beschikbaar voor alle burgers die hun stem willen laten horen, hun zorgen willen delen of gewoon hun stad willen complimenteren. Het blijft een vitaal onderdeel van de dialoog tussen de stad Oostende en haar trotse inwoners.

( Tekst Andy Vermaut vanuit Londen en Serge Jansen van www.westnieuws.be )

www.westnieuws.be
Privacy Overview

Toepassing
Door deze website te raadplegen  verklaart u zich automatisch akkoord met onderstaande voorwaarden en verbindt u zich ertoe deze na te leven.

Intellectuele eigendommen
De op deze website geleverde diensten en verstrekte informatie zijn beschermd door diverse intellectuele eigendomsrechten. Wij zijn de eigenaar van het concept, de structuur, de lay-out en het design van deze website. De gehele of gedeeltelijke reproductie, verspreiding, verkoop, publicatie, aanpassing, vertaling, bewerking of gebruik voor commerciële doeleinden op eender welke wijze is uitdrukkelijk verboden. Door op deze website te surfen krijgt u hier geen enkel recht op. Uitzonderingen hierop worden enkel verleend op basis van onze voorafgaande schriftelijke toestemming.

Beperking van aansprakelijkheid
Wij streven ernaar dat de informatie op onze website volledig en betrouwbaar is. Wij kunnen echter niet aansprakelijk gesteld worden voor onjuiste informatie op deze website, contact opnemen ter correctie ervan is wel altijd mogelijk.

Wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor het slecht functioneren van deze website en eventuele rechtstreekse of onrechtstreekse schade die u erdoor kan oplopen. Wij behouden het recht om in bepaalde gevallen van overmacht de toegang tot de website te beperken of te blokkeren.

Het plaatsen van een link naar een andere website impliceert niet dat wij de inhoud ervan goedkeuren.

Bij het verzenden van uw persoonlijke gegevens zetten wij alle beschikbare mogelijkheden in om dat veilig te laten gebeuren, maar het gebeurt steeds op eigen risico.

Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
Enkel het Belgische recht is van toepassing.

Ieder geschil dat zou voortvloeien uit het raadplegen van deze website valt onder de exclusieve bevoegdheid van het Gerechtelijk Arrondissement van Veurne.

Toegang
Deze website is toegankelijk voor recente computers waarop courante software geïnstalleerd staat. De organisatie waarborgt echter geen compatibiliteit en kan geenszins aansprakelijk gesteld worden voor het niet kunnen bereiken van de website.

Het is verboden om toegang te forceren tot delen van deze website die niet publiekelijk zichtbaar zijn. Het is eveneens verboden de website aan te passen, zaken toe te voegen of te verwijderen, op welke manier dan ook.

Privacybeleid/GDPR
I.S. Media verwerkt persoonsgegevens overeenkomstig deze privacyverklaring. Voor verdere informatie, vragen of opmerkingen omtrent ons privacy beleid, kunt u bij ons terecht via het contactformulier of via het mailadres: info@westnieuws.be

Verwerkingsdoeleinden
I.S. Media verzamelt en verwerkt enkel de persoonsgegevens van klanten voor het behandelen van vragen en/of opmerkingen die via het contactformulier werden ingegeven door de bezoeker.

Rechtsgrond van de verwerking
Persoonsgegevens worden verwerkt op basis van artikel 6.1.a, toestemming van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De klant heeft steeds het recht om de gegeven toestemming terug in te trekken.

Bewaarperiode
De persoonsgegevens verwerkt voor klantenbeheer zullen worden bewaard gedurende de termijn die noodzakelijk is om aan de wettelijke vereisten te voldoen (het beantwoorden en opvolgen van uw contactopname).

Recht van inzage, verbetering, wissen, beperking, bezwaar en overdraagbaarheid van persoonsgegevens
De klant heeft te allen tijde recht op inzage van zijn persoonsgegevens en kan ze (laten) verbeteren indien ze onjuist of onvolledig zijn, ze laten verwijderen.

Bovendien, heeft de klant het recht om een kopie (in een gestructureerde, gangbare en machinaal leesbare vorm) van zijn persoonsgegevens te bekomen en de persoonsgegevens te laten doorsturen naar een andere vennootschap.

Teneinde bovenvermelde rechten uit te oefenen, wordt de klant gevraagd om een e-mail te verzenden naar het volgende e-mailadres: info@westnieuws.be

Klacht
De Klant beschikt over het recht om een klacht in te dienen bij de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer (Drukpersstraat 35, 1000 Brussel – commission@privacycommission.be).

Het gebruik van “cookies”
Tijdens een bezoek aan de site worden ‘cookies’ op de harde schijf van uw computer geplaatst. Een cookie is een tekstbestand dat door de server van een website in de browser van uw computer of op uw mobiel apparaat geplaatst wordt wanneer u een website raadpleegt. Cookies kunnen niet worden gebruikt om personen te identificeren, een cookie kan slechts een machine identificeren. Deze cookies worden door ons gebruikt om anonieme bezoekersstatistieken bij te houden. Daarbij wordt het IP-adres van uw verbinding gelogd.

‘First party cookies’ zijn technische cookies die gebruikt worden door de bezochte site zelf en die tot doel hebben de site optimaal te laten functioneren.
Voorbeeld: instellingen die de gebruiker bij de vorige bezoeken aan de site heeft gedaan, of nog : een vooraf ingevuld formulier met data dat de gebruiker tijdens vorige bezoeken heeft gedaan.

U kan uw internetbrowser zodanig instellen dat cookies niet worden geaccepteerd, dat u een waarschuwing ontvangt wanneer een cookie geïnstalleerd wordt of dat de cookies nadien van uw harde schijf worden verwijderd. Dit kan u doen via de instellingen van uw browser (via de help-functie). Hou er hierbij wel rekening mee dat bepaalde grafische elementen niet correct kunnen verschijnen, of dat u bepaalde applicaties niet zal kunnen gebruiken.

Door gebruik te maken van onze website, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.