
De Foute Party 2025 ontbindt alle zinnen in Flanders Expo
Om klokslag 20.00 uur opende Flanders Expo haar poorten voor wat een zintuiglijke overrompeling zou worden. De Foute Party, het jaarlijkse muziekfeest van Qmusic, liet de betonplaten daveren onder de voeten van liefst 19.000 uitzinnige aanwezigen. De hele nacht lang veranderde hal 8 in een pompende machine van neonlicht, schlagerritmes en jeugdnostalgie. Q-dj’s gaven het startschot met een uitbundige knal, en vanaf dan was er geen houden meer aan.

Een onwaarschijnlijke start met Wesley Sonck

Het was niet de eerste naam die men verwacht bij een muzikaal spektakel, maar het publiek lustte er pap van. Voormalig Rode Duivel en huidig voetbalanalist Wesley Sonck betrad het podium in glitterjasje en microfoon in de hand. Met ‘Het Foute Anthem’ zorgde hij voor een verrassende opening. Geen valse noot, enkel pure overgave.
Het publiek, een kleurrijke mix van verklede studenten, nostalgische dertigers en feestlustige vijftigers, ging onmiddellijk mee in het enthousiasme van de gelegenheidszanger. Sonck bewees dat hij ook buiten de lijnen nog een menigte kan bespelen.
Namen die het verleden doen dansen
De line-up van de avond las als een muzikale tijdreis. De Vengaboys lieten het dak voor de zoveelste keer oplichten met hun repertoire uit de jaren ’90. Geen stilstaand been tijdens ‘Boom Boom Boom Boom’ of ‘We Like To Party’. Sandra Kim, nog steeds een fenomeen, bracht haar klassieker ‘J’aime la vie’ met een energie die elk generatieverschil wegveegde.

Luc Steeno kreeg moeiteloos duizenden kelen mee op zijn ‘Hij speelt accordeon’, en ook Samson & Marie bewezen dat de erfenis van Studio 100 nog steeds stevig overeind staat. Dorothee Vegas & Like Maarten zorgden met hun remixset voor de brug tussen het foute verleden en het pompende heden.
Gebroeders KO en de knal van de nacht
Wanneer de Gebroeders KO op het podium verschenen, ging de temperatuur opnieuw enkele graden omhoog. Hun aanstekelijke combinatie van meezingers en absurde choreografieën bracht het publiek in trance. Het hoogtepunt? ‘Schatje mag ik je foto’, luidkeels meegezongen door duizenden stemmen, klonk als een onwaarschijnlijke liefdesverklaring aan de foute muziek zelf.
Later op de avond maakte ook Sash! zijn opwachting. De Duitse dj, die eind jaren ’90 menig discotheek op zijn kop zette, haalde zijn klassiekers boven. ‘Encore Une Fois’ en ‘Ecuador’ klonken als versgeboren tracks op het ritme van knipperende laserstralen.
Een feest dat geen grenzen kende
Van de eerste beat tot de laatste bassen: De Foute Party bleef maar voortdenderen. Qmusic wist opnieuw een formule te brengen die tegelijk vertrouwd en verrassend aanvoelde. In het publiek geen onderscheid tussen jong of ouder, tussen mainstream of cult – iedereen zong, sprong en vierde.

De bars draaiden op volle toeren, de lichtinstallaties trokken hallucinante vormen door de ruimte, en het podium wisselde als een draaikolk van sfeer en kleur. De organisatie gaf blijk van een minutieuze voorbereiding, die ondanks de massale opkomst nergens tekenen van chaos vertoonde.
Een jaarlijkse zintuiglijke storm

Dat De Foute Party intussen een vaste waarde is geworden in het Vlaamse nachtleven, staat buiten kijf. Wat begon als een radiograpje is geëvolueerd tot een collectieve uitlaatklep. Voor één nacht mogen alle muzikale regels sneuvelen. Kitsch wordt kunst, fout wordt goud.

Waar andere festivals mikken op verfijning, biedt Qmusic opzettelijke overdaad. En het publiek lust het rauw. Gent kreeg een nacht om nooit te vergeten, en wie er niet bij was, zal het geweten hebben.
( Tekst Serge Jansen foto’s Lien voor www.westnieuws.be )