
Een nieuwe smaak in een vertrouwd jasje

In de schaduw van de dampende bottelarij van Jus de Mer, verscholen in het hart van Middelkerke, werd op een rustige dinsdagmiddag een nieuw hoofdstuk aan de lokale biergeschiedenis toegevoegd. Met een subtiele mix van framboos en bittere afdronk werd ‘Mer Bier’ voor het eerst voorgesteld aan het publiek, een creatie die uitsluitend verkrijgbaar zal zijn tijdens drie evenementen in Middelkerke. Het debuut is weggelegd voor de 42ste editie van het populaire Bier aan Zee, dat plaatsvindt op 20, 21 en 22 juni.
Een exclusief brouwsel voor de eigen streek
Brouwer Stijn Roels, brouwer van Jus de Mer, benadrukt de exclusiviteit van het nieuwe bier. “‘Mer Bier’ is niet bedoeld voor de supermarktrekken. Dit is een symbolisch en tijdelijk eerbetoon aan onze evenementen. We willen mensen tijdens Tastoe, het Landbouwweekend en uiteraard Bier aan Zee verrassen met iets lichters, iets fris, iets dat bij deze zomer past.”
Het resultaat is een subtiele rosébier met een fruitige ondertoon, vooral gekenmerkt door framboos en een verfrissende afdronk. “Ons blond bier is al vrij fruitig, maar dit nieuwe brouwsel heeft een zachtere instap. Er is bewust gekozen voor een lichtere smaak. We mikken hier onder meer op wie graag iets nieuws ontdekt of op zoek is naar een verfrissend alternatief.”
Voor de drie evenementen zijn 500 flesjes en 50 vaten gebotteld. “Daarmee houden we het overzichtelijk en behouden we de ambachtelijkheid,” aldus Roels.
Bier aan Zee blijft verankerd in de ziel van Middelkerke

Bier aan Zee groeide uit tot een vaste waarde op de zomerkalender van de Belgische kust. Wat in 1983 begon als een klein initiatief, is vandaag uitgegroeid tot een ontmoetingsplaats voor bierliefhebbers uit het hele land. De 42ste editie brengt maar liefst 39 brouwerijen, verenigingen en handelszaken samen langs de langgerekte toog die zich uitstrekt over de zeedijk en het Epernayplein.
Schepen van Toerisme en Evenementen Natacha Lejaeghere (LDD) licht toe: “We vonden onlangs een oude affiche van de allereerste editie terug. Dat bevestigt alleen maar dat dit evenement een stevige verankering kent. Elk jaar opnieuw blijkt dat mensen dit weekend niet willen missen. Niet alleen het bier staat centraal, maar ook de sfeer, de livemuziek, de randanimatie. Het is een feest van smaken én ontmoetingen.”
Een jongerenterras als brug naar de toekomst
Naast het vaste publiek hoopt Bier aan Zee dit jaar ook meer jongeren te betrekken. Dat gebeurt via een nieuw initiatief op het Epernayplein, in samenwerking met de populaire horecazaken Barbaar en Baranquilla. Hier verrijst een jongerenterras, bedoeld als een vrijplaats voor jongeren om te ontspannen, elkaar te ontmoeten en – wie weet – hun eerste stappen te zetten in het ambachtelijk bierlandschap.
Schepen van Jeugd, Ethel De Blieck (LDD), ziet hierin een kans om de dialoog met jongeren aan te gaan. “We willen niet alleen iets extra bieden, maar ook luisteren. Daarom organiseren we op vrijdagavond een bevraging. Jongeren kunnen hun mening geven over het lokale beleid, hun verwachtingen delen en in ruil ontvangen ze twee jetons. Een kleine stimulans om mee na te denken over hun plaats in Middelkerke.”
Samenwerking als ruggengraat van het succes
Wat Bier aan Zee uniek maakt, is de onderlinge verbondenheid tussen lokale verenigingen, horecazaken en brouwers. Het is niet zomaar een evenement; het is een samenkomst van vele kleine krachten die samen iets groots mogelijk maken.
“Die synergie zorgt ervoor dat je niet alleen geniet van een biertje, maar ook van het verhaal dat erachter zit,” stelt Lejaeghere. “Je vindt geen standaardaanpak, maar een levendige diversiteit aan smaken, geluiden en ontmoetingen. Dat maakt het net zo aantrekkelijk voor jong en oud.”
De toekomst van Jus de Mer en Middelkerke’s biercultuur

Nu De Kustbrouwers besloten hebben om hun iconische ‘Dunekeun’ niet langer te brouwen, blijft hun brouwactiviteit bestaan, maar verlegt zich mogelijk naar andere creaties. Daarmee blijven Braven Apostel en Jus de Mer de twee actieve spelers die het ambachtelijk bierlandschap in Middelkerke een herkenbaar gezicht geven. In die context krijgt de samenwerking tussen gemeente en brouwers extra betekenis. “‘Mer Bier’ staat niet alleen voor een smaak, maar voor een gedeelde ambitie. Een lokale verankering die niet schreeuwerig is, maar zich toont in het glas.”
Voor Stijn Roels is het meer dan alleen brouwen: “We willen hier iets neerzetten dat mensen zich blijven herinneren. Niet omdat het overal te koop is, maar juist omdat het maar op een paar momenten en plaatsen te proeven valt. Dat geeft het karakter.”
Jean-Marie Dedecker eert lokale brouwers tijdens lancering ‘Mer Bier’

Ook burgemeester Jean-Marie Dedecker kwam naar de nieuwe locatie van Jus de Mer. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om de twee brouwers van de brouwerij persoonlijk te bedanken voor hun jarenlange inzet voor het lokale biergebeuren en voor hun bijdrage aan de verankering van Bier aan Zee in het hart van Middelkerke.
Met een oprechte handdruk feliciteerde hij Stijn Roels en zijn collega Sam met hun splinternieuwe brouwerij. “Wat hier vandaag gebeurt, is geen toeval,” zei Dedecker. “Jullie zijn een ankerpunt geworden voor de ambachtelijke biercultuur in onze gemeente. Jullie tonen ondernemerschap, smaak en liefde voor het vak. En dat proef je in dit nieuwe rosébier.”
De burgemeester verwees ook naar zijn recente parlementaire stunt, waarbij hij tijdens een debat een flesje Jus de Mer omhooghield als symbool van lokaal vakmanschap. “Laat dit een oproep zijn om meer van onze eigen producten te waarderen. ‘Mer Bier’ is daarvan opnieuw een prachtig voorbeeld.”
Contact
Brouwerij Jus de Mer – Stijn Roels
Website: www.jusdemer.be
( Tekst Serge Jansen van www.westnieuws.be )