Torhout : terug met de fiets naar school: zorg dat je gezien wordt!

Op de vooravond van de eerste “echte” schooldag raakte bekend dat er elke dag gemiddeld 14 schoolkinderen gewond raken in het verkeer. Het streefdoel is om geen gewonden in het verkeer te hebben.

Daarvoor ondertekende het Lokaal Bestuur Torhout het SAVE-Charter. Hiermee wil de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen de Belgische steden en gemeenten betrekken in de strijd tegen verkeersonveiligheid. Doel: ervoor zorgen dat er geen (jonge) verkeersslachtoffers vallen.

Zien en gezien worden op de fiets

Nu alle schoolkinderen zich terug per fiets in het verkeer begeven na de lange periode van lockdown, wil de Torhoutse SAVE-Charter Werkgroep Politie het belang benadrukken van een goede verlichting op de fiets. Zien en gezien worden is hierbij het motto!

Tijdens het schooljaar 2019-2020 werden 2.476 fietsen gecontroleerd, waarvan 12,6 % niet in orde was met de fietsverlichting. Ter vergelijking: in 2018-2019 was dit slechts 7,2 % en in 2017-2018 was dit nog 19,2 %.

Welke verlichting moet er op een fiets zitten?

De minimale verlichting voor een gewone fiets is niet bijzonder uitgebreid. In een notendop komt het erop neer dat er op elke fiets een reflector vooraan (wit) en achteraan (rood) aanwezig moet zitten, witte of gele reflectoren aan de pedalen en reflectoren op de spaken of banden.

Van zodra het begint donker te worden moeten de lichten aangezet worden. Vooraan een wit of geel licht, achteraan een rood licht. Ook als de zichtbaarheid beperkt is tot 200 meter (bijvoorbeeld bij mist) moeten de lichten aan. Knipperlichten zijn geen verplichting. De verlichting mag bevestigd zijn op de fiets of op het lichaam, maar moet goed zichtbaar blijven.

Naast de verlichting moet een fiets ook uitgerust zijn met twee goed functionerende remmen en een bel (hoorbaar op 20 meter).

Hierbij een warme oproep om iedere fiets nog eens extra te controleren voor de gezellige winteravonden terug aanbreken, zodat je fietsend opvalt in de straten van Torhout!

“Veilig met de fiets naar school. Hoe meer kinderen en jongeren naar school fietsen, hoe meer auto’s we in de schoolomgeving vermijden en dus hoe veiliger het wordt voor onze kinderen en jongeren. Via www.schoolfietsroutekaart.be kan je de veiligste fietsroute naar school vinden voor jouw kinderen. Zorg voor een fluohesje of fluorugzakhoes zodat je opvalt tijdens het fietsen. Als schepen van mobiliteit wens ik iedereen een goede en vooral verkeersveilige start van het nieuwe schooljaar”, vertelt Elsie Desmet, schepen van mobiliteit.