Torhout promoot lokale producten met 100 % Torhout #kpeisetwel


Lokaal Bestuur Torhout heeft samen met Vlaams minister van Economie en Landbouw Hilde Crevits de campagne ‘100% Torhout #kpeisetwel’ voorgesteld. 11 lokale streekproducenten zullen voortaan gezamenlijk hun producten aanbieden. Aan het initiatief is ook een nieuw logo verbonden. De campagne past in de Week van de Korte Keten die nog tot en met 23 mei loopt.

De producenten korte keten, hoeve en bio zijn al langer vragende partij om de Torhoutse ambachtelijke en artisanale producten meer te promoten en als een onderdeel van het DNA van Torhout in de verf te zetten. Dat is een troef voor zowel de lokale economie, het toerisme als voor de duurzame ontwikkeling. De producten passen perfect in het verhaal van koop lokaal.

In het kader van de Week van de Korte Keten, van 15 mei tot en met 23 mei, staan de korte keten producenten voor het eerst samen op de woensdagmarkt van 19 mei. De klanten maken kennis met de producten van de 11 producenten en ontvangen een kleine attentie of kunnen iets winnen uit het assortiment 100% West-Vlaams.

Volgende producenten werken mee:
Schapenmelkerij De Maekemeersch
Ijsboerderij ‘t Moereveld
‘t Groentehuisje
Houtlandse Brouwers
Wild Pig Farm
Bazaar 25 (vzw Tordale)
Wijngoed Thurholt
De Elzenhoeve
Chocolatier Dumon
Chocolatier Denolf
Mostaard Wostyn

Het lokaal bestuur trekt de kaart ‘100% Torhout #kpeisetwel’

De producenten voldoen aan volgende criteria:
Artisanale of ambachtelijke producten van Torhout.
Met Torhout verwijzen we naar ‘eigen bodem: proces van maken tot en met verkoop’.
Toetreden tot een platform ‘100% Torhouts #kpeisetwel’.
Producten met het label 100% West-Vlaams van Torhout horen erbij.
Ambassadeur zijn voor de Torhoutse producten.

Het is de bedoeling om jaarlijks een 2-tal acties te realiseren. In de toekomst kunnen zeker nog andere geïnteresseerden aansluiten.

Het lokaal bestuur wenst in de toekomst een verkooppunt in Torhout te realiseren waar producenten hun korte keten producten laten proeven en verkopen. Hiervoor is het lokaal bestuur in overleg met vzw Tordale.
Schepen Hans Blomme: “De inzet van de korte keten producten in Torhout past vooral in de visie om aandacht te besteden aan de hedendaagse en vernieuwende land- en tuinbouw die een economische sector in verandering is.”

Korte keten geniet toenemende belangstelling. Coronacrisis helpt daarbij.

Korte keten geniet een toenemende belangstelling van publiek en media. ‘Lokaal’ wint bovendien aan populariteit sinds de coronacrisis. Noodgedwongen bleven we allen meer thuis en ontdekten we meer in onze eigen streek. Dat geldt voor ontspanning maar ook voor onze voeding. De lokale producent wordt meer ontdekt en gewaardeerd. Rechtstreeks bij de boer te kopen staat garant voor verse, kwaliteitsvolle producten, die een korte weg hebben afgelegd en waarmee je de lokale economie ondersteunt. Het is ook de ideale manier om de lokale landbouw beter te leren kennen.

Hoeveverkoop stijgt fors

Als we de totale omzet van de rechtstreekse verkoop op de hoeve en de boerenmarkten in Vlaanderen bekijken voor heel 2020 dan noteerden we een groei van 35% van hoeveproducten om uit te komen op ruim 83 miljoen euro omzet. Die positieve trend in de omzet zet zich verder in 2021 in België. Voor de eerste 3 maanden van 2021 zien we een groei van 36% ten opzichte van 2020.

Vlaams minister van Economie en Landbouw Hilde Crevits: “100% West-Vlaams waren we al langer, maar vanaf vandaag mogen we ook preus lik fjirtig zijn met het label 100% Torhout! En niet zonder reden! Wie in Torhout of de directe omgeving of ver erbuiten woont, weet dat onze stad tal van artisanale producenten en producten van topkwaliteit heeft. Als Vlaams minister van Landbouw, Economie en Sociale Economie afkomstig uit Torhout kan ik zo’n mooi project dat al deze bevoegdheden overspant uiteraard alleen maar toejuichen. Het feit dat ook de sociale economie in het bad zou worden getrokken is wat mij betreft de kers op de taart.”