Minister Crevits zoekt ‘ goe volk ‘ voor horeca.

 Het afgelopen jaar ontving VDAB meer dan 10.000 vacatures voor horecapersoneel. Daarvan waren eind juni 3.315 vacatures nog niet ingevuld. Omdat het vinden van personeel moeizaam verloopt, lanceert Vlaams minister van Werk en Economie Hilde Crevits samen met de VDAB de campagne ‘mond-tot-mond-reclame’.   “De horecasector is zwaar getroffen door corona. Door de lange sluiting zien we dat heel wat werknemers intussen andere oorden hebben opgezocht. Met de VDAB campagne gaan we op zoek naar nieuwe profielen. Ook zij zonder ervaring kunnen in de horecasector terecht. Aan hen bieden we IBO aan, opleidingen op de werkvloer. We laten onze horecaondernemers niet in de steek.” – Hilde Crevits   De horecasector kende voor de crisis al knelpuntberoepen, maar het aantal niet ingevulde vacatures kent een sterke stijging doordat heel wat werknemers een carrièreswitch maakten omwille van lange sluiting van de horeca. In april ging het nog om iets meer dan 1.000 niet ingevulde vacatures. In de maand juni werden 1.875 vacatures geteld, de vacatures voor uitzendarbeid niet meegerekend. In totaal ontving VDAB de afgelopen 12 maanden 10.909 vacatures in Vlaanderen. Eind juni waren 3.315 daarvan nog niet ingevuld. In West-Vlaanderen gaat het om 890 vacatures, in Limburg 403, Oost-Vlaanderen 645, Vlaams-Brabant 344 en  Antwerpen 790 vacatures in juni. ‘mond-tot-mond reclame’ Omwille van het tekort aan personeel lanceert Vlaams minister van Werk Hilde Crevits samen met VDAB een campagne om nieuwe mensen aan te trekken in de horeca. Deze week zullen 5.000 horeca-uitbaters een pakket toegestuurd krijgen met affiches en mondmaskers met de slogan ‘wij zoeken goe volk’ op. Ook gepersonaliseerde boodschappen zijn mogelijk voor op sociale media. De bedoeling is dat werkgevers en huidige werknemers de mondmaskers dragen om het tekort onder de aandacht te brengen. Daarmee zet de campagne letterlijk in op mond-tot-mond reclame. 

De VDAB lanceerde ook de nieuwe website mondtotmond.be en zal extra online advertenties plaatsen gericht op werkzoekenden, studenten en flexi-jobbers. De campagne maakt deel uit van het actieplan voor de horeca dat minister Crevits eind april vormgaf om de sector terug op weg te helpen na een moeilijke periode. Wim Adriaens, gedelegeerd bestuurder van de VDAB: “Met deze campagne willen we vooral nieuw potentieel aantrekken naar de horecasector. Het is de bedoeling om de mensen die op de terrasjes zitten en onze mondmasker zien, te doen nadenken: misschien is de horeca wel iets voor jou? Het is in elk geval een heel boeiende sector die veel flexibiliteit biedt en vaak met een sterke teamsfeer.” Ook mensen zonder ervaring kunnen aan de slag Met de campagne wil VDAB ook de Individuele Beroepsopleiding (IBO) in de kijker zetten. Het geeft kandidaten de kans om een job te leren op de werkvloer, een interessante manier om knelpuntvacatures aan te pakken. Met IBO maken werkzoekenden die de juiste ervaring missen toch een kans op een job in de horeca en wordt het potentieel van het vinden van een geschikte kandidaat voor horeca-uitbaters vergroot. Tijdens de IBO behouden werkzoekenden hun werkloosheidsuitkering en krijgen ze een premie voor het volgen van een opleiding er bovenop. Werkgevers betalen enkel een maandelijks vast bedrag dat onder meer de dossier- en verplaatsingskosten van de werknemers dekt. 
Olivier Monballiu, chef bij La Tâche in Brugge maakt reeds gebruik van IBO en leidt zelf personeel op in het restaurant: “We hebben heel gemotiveerd personeel bij La Tâche. Voor ons is dat de belangrijkste factor wanneer we iemand aanwerven: passie. Bij ons hoef je geen hotelschool gedaan te hebben en ook ervaring is geen vereiste. Dankzij IBO leid ik nieuwe medewerkers zelf op in het restaurant. Zo kunnen wij ervaring cadeau doen aan de mensen die in het verleden niet de kans kregen om een koksopleiding te volgen.”