MINISTER CREVITS DOOPT NIEUW VISSERSVAARTUIG IN ZEEBRUGGE

Vlaams minister van Landbouw en Visserij Hilde Crevits heeft de Zeebrugge 483 Jasmine gedoopt. Een historisch moment, want het is 20 jaar geleden dat er een spiksplinternieuw vissersvaartuig in gebruik wordt genomen. Het is het eerste van een reeks nieuwe vaartuigen voor onze vissersvloot die momenteel uit 64 vaartuigen bestaat. “De doop van een nieuw vissersvaartuig is een opsteker voor de visserijsector. Dany Vlietinck en Sandra Van Torre kiezen met dit vaartuig voor een duurzame en innovatieve toekomst. De visserij en het ondernemerschap zit al generaties in het bloed van deze familie. Als Vlaams minister van Visserij en Innovatie ben ik dan ook blij te horen dat de nieuwe Jasmine op heel veel vlakken een verbeterde en gemoderniseerde versie is. Dankzij onze Vlaamse vissers kunnen we met z’n allen blijven genieten van heerlijke vissoorten, zoals tong, pladijs of rog.” Hilde Crevits   Trots op Jasmine Z.483
In Zeebrugge heeft Vlaams minister van Landbouw en Visserij Hilde Crevits een nieuw vissersvaartuig gedoopt. Het gaat om de Jasmine Z.483 van Dany Vlietinck en Sandra Van Torre. De Vlaamse commerciële vissersvloot bestaat momenteel uit 64 vaartuigen, die vooral actief zijn in de Zuidelijke en Centrale Noordzee, de westelijke wateren en de Golf van Biskaje. Een nieuw vissersvaartuig voor het groot vlootsegment -met een authentiek Belgisch casconummer- is geleden van 2001. Rond 2000 werden een 8-tal nieuwe vissersvaartuigen gebouwd en ook toen nam de familie Vlietinck een vaartuig in gebruik en gaf het de mooie naam Jasmine, genoemd naar hun dochtertje. Vandaag bevat het groot vlootsegment een 30-tal vissersvaartuigen met een gemiddelde leeftijd van 30 jaar.
Duurzaam en veilig
Hoewel de lengte en de breedte van de nieuwe Jasmine niet zo veel verschillen van het vorige vaartuig, zijn er binnenin toch opmerkelijke verbeteringen. De leefomstandigheden voor de bemanning aan boord zijn verbeterd, er is permanent internet, eigen kajuiten, goede sanitaire voorzieningen en een goed uitgeruste keuken. Ook de arbeidsomstandigheden zijn sterk verbeterd: er wordt ingezet op doorgedreven automatisering en ergonomie maar ook alle mogelijkheden qua veiligheid zijn aanwezig en ingebouwd. Niet alleen het leven aan boord maar ook de impact op de visbestanden, de natuur en het klimaat staan voorop. Uitgekiende energie-efficiëntie van de motor, de koeling en organisatie van het visruim, de airconditioning of andere energieverbruikers, ook daarvoor gebeurden extra investeringen.
Er zal zo duurzaam gevist worden met zo weinig mogelijk bodemimpact via verbeterde technieken en reductie van de bijvangst. Verminderde uitstoot, verbeterde afval- en recyclagebehandeling; elk facet is onderzocht door de reder, de ontwerpers en de scheepswerf en werd geoptimaliseerd.
Onlangs lanceerde het Departement Landbouw en Visserij nog een cijferwebsite met alle relevante informatie over de Vlaamse visserijsector. Geïnteresseerden vinden er gegevens rond de aanvoer, de visserijvloot, visquota, … U vindt deze cijferwebsite op https://landbouwcijfers.vlaanderen.be/visserij