Het Lokaal Bestuur Torhout zet volop in op digitalisering.

Zo ook voor de innames van het openbaar domein. Voortaan zullen inwoners, bij werken of bij een verhuis, via een eenvoudig online systeem hun aanvraag digitaal moeten doorgeven.

Wie een deel van het openbaar domein in Torhout wil innemen, moet daar steeds een vergunning voor aanvragen bij het lokaal bestuur. Heel vaak gaat het om parkeerverboden voor werken of een verhuis.

Tot nu toe moesten aanvragen hiervoor op papier ingediend worden. Vanaf maandag 5 oktober moeten deze online aangevraagd worden via het platform EagleBe. Het platform werd de voorbije weken getest en is nu gebruiksklaar.

“Door gebruik te maken van dit platform kunnen alle inwoners van thuis uit hun aanvraag volledig digitaal uitvoeren zonder langs het stadskantoor te moeten komen”, zegt burgemeester Kristof Audenaert. “Deze digitale aanvragen kunnen direct door onze medewerkers verwerkt worden, waardoor het verwerkingsproces sneller verloopt en de burger bijgevolg sneller zijn vergunning ontvangt.”

Naast de aanvragen voor de innames van het openbaar domein zullen ook de aanvragen voor evenementen binnen dit platform gedigitaliseerd worden. Een concrete startdatum hiervoor is nog niet gekend.

Meer info: www.torhout.be/inname-openbaar-domein.